Datum
- 24-25 sep 2025
Energikris, knepiga leveranskedjor, krig i Europa, hög inflation… Många företag kämpar för att hålla sig flytande. Styr skeppet i rätt riktning med några väl utvalda tips, redo att implementeras idag.
1. Uppdatera utgiftspolicyn
Utveckla eller uppdatera företagets utgiftspolicy för att säkerställa att utgifterna inte sticker iväg. Kassaflödet hålls i schack, budgeten blir lättare att planera och följa, och medarbetarna slipper känna osäkerhet kring vad som gäller. Det är särskilt viktigt nu när inflationen orsakar prishöjningar på i princip allt. Om du inte uppdaterar utgiftspolicyn kontinuerligt blir risken att medarbetarna slutar ta den på allvar.
Utgifter som bör ingå i en utgiftspolicy:
Inkludera gärna medarbetarna i arbetet. Prata om vilka prisnivåer som känns rimliga och möt varandra i diskussionerna. Det bygger förtroende, och leder i längden till ett trevligare arbetsklimat.
2. Frigör tid för ekonomiavdelningen
CFO-rollen har förändrats, och i tuffa tider spelar företagets CFO och ekonomiavdelning en viktig roll. Men bara om ekonomerna tillåts fokusera på rätt saker. Att jaga kvitton och kontera utgifter är slöseri med tid.
Så räddar du ekonomiavdelningen från kvittokaoset och får en kompetent strategisk partner:
Genom att automatisera utgiftshanteringen skapar du utrymme för djupanalys av ekonomin. Var kan ni spara in? Vilka delar av verksamheter går bättre och vilka går sämre? Varför? Fungerar utgiftspolicyn? Frigör värdefull tid och ta del av insikter som gör skillnad för företagets resa framåt.
3. Spara pengar i farten
Pengar in – pengar ut. Varje spenderad krona behöver generera nya inkomster. Den förutseende företagaren vet att det inte alltid fungerar så. Därför är det smart att alltid spara pengar utan insats, där det går.
Enkla sätt att spara pengar i företaget:
Att bekämpa ekonomisk brottslighet står högt upp på den politiska agendan. När den blir mer sofistikerad får redovisningskonsulten en allt viktigare roll för att både förebygga och agera.
Läs mer »För alla revisionsbyråer är kvaliteten på de tjänster som erbjuds avgörande för att upprätthålla ett gott rykte och attrahera nya kunder. En nyckelaspekt för att säkerställa service av hög kvalitet är att ha väldokumenterade interna processer och rutiner för kvalitetssäkring.
Läs mer »