Datum
- 24-25 sep 2025
Energikris, knepiga leveranskedjor, krig i Europa, hög inflation… Många företag kämpar för att hålla sig flytande. Styr skeppet i rätt riktning med några väl utvalda tips, redo att implementeras idag.
1. Uppdatera utgiftspolicyn
Utveckla eller uppdatera företagets utgiftspolicy för att säkerställa att utgifterna inte sticker iväg. Kassaflödet hålls i schack, budgeten blir lättare att planera och följa, och medarbetarna slipper känna osäkerhet kring vad som gäller. Det är särskilt viktigt nu när inflationen orsakar prishöjningar på i princip allt. Om du inte uppdaterar utgiftspolicyn kontinuerligt blir risken att medarbetarna slutar ta den på allvar.
Utgifter som bör ingå i en utgiftspolicy:
Inkludera gärna medarbetarna i arbetet. Prata om vilka prisnivåer som känns rimliga och möt varandra i diskussionerna. Det bygger förtroende, och leder i längden till ett trevligare arbetsklimat.
2. Frigör tid för ekonomiavdelningen
CFO-rollen har förändrats, och i tuffa tider spelar företagets CFO och ekonomiavdelning en viktig roll. Men bara om ekonomerna tillåts fokusera på rätt saker. Att jaga kvitton och kontera utgifter är slöseri med tid.
Så räddar du ekonomiavdelningen från kvittokaoset och får en kompetent strategisk partner:
Genom att automatisera utgiftshanteringen skapar du utrymme för djupanalys av ekonomin. Var kan ni spara in? Vilka delar av verksamheter går bättre och vilka går sämre? Varför? Fungerar utgiftspolicyn? Frigör värdefull tid och ta del av insikter som gör skillnad för företagets resa framåt.
3. Spara pengar i farten
Pengar in – pengar ut. Varje spenderad krona behöver generera nya inkomster. Den förutseende företagaren vet att det inte alltid fungerar så. Därför är det smart att alltid spara pengar utan insats, där det går.
Enkla sätt att spara pengar i företaget:
Easyfairs Nordic, en ledande aktör inom mässindustrin som producerar framstående B2B- och B2C-mässor, meddelar stolt sitt partnerskap med Rekomo, en pionjär inom återvunna och prisvärda kontorsmöbler sedan 1992.
Läs mer »Det är alltid läge att ta nästa digitala kliv. Att dra fördel av smart teknik, automatisera arbetet på redovisningsbyrån och frigöra tid för samarbetet med klienterna. Här går vi igenom varför ni ska se över era arbetssätt och börja använda er unika position och expertis – och bli framtidens redovisningskonsult.
Läs mer »